نور در خانه
چرا نور طبیعی در فضای خانه لازم و ضروری است؟!

نور خانه یکی از عناصر مهم در طراحی دکوراسیون داخلی به شمار می رود که در کنار دیگر عناصر مهم در طراحی، ایفای نقشی مجزا را برعهده دارد. تابش نور طبیعی در فضای خانه می تواند بازتاباننده زیبایی های بی نظیر خانه شود و علاوه بر بزرگتر نشان دادن فضای خانه عاملی مؤثر بر سلامت روحی و جسمی افراد به شمار بیاید. نور طبیعی و قرارگرفتن در گذران حرکت آفتاب در طول روز می تواند عاملی تأثیرگذار در کسب انرژی های مثبت و در عین حال دوری از کسالت و کرختی در افراد باشد.

الزام وجود نور طبیعی در فضای خانه

با وجود اهمیت نور و روشنایی طبیعی در خانه، وجود نور طبیعی در برخی مکان های خانه از جمله اتاق نشیمن، اتاق خواب و همچنین آشپزخانه الزامی است و در برخی از مکان های دیگر از جمله حمام و یا سرویس بهداشتی می توان از نور مصنوعی و چراغ های روشنایی برای نوردهی کمک گرفت. یکی از دل انگیزترین لحظات برای خانه هایی که از نور و روشنایی طبیعی برخوردارند بیدار شدن با طلوع زیبای خورشید و دیدن نور و روشنایی آن در اتاق خواب و دیگر محیط های خانه است که می تواند روزی پرانرژی و شاد را برای اهالی خانه رقم بزند. شاید همین کسب انرژی از نور و سلامت روانی حاصل از آن، وجود نور طبیعی در خانه را الزامی کرده و طراحان داخلی نیز نقش مهمی را برایش در نظر گرفته اند.

نقش معماری خانه و ورود نور طبیعی

یکی از عواملی که می تواند در نورگیری خانه و وجود نور طبیعی در محیط تأثیری مستقیم داشته باشد، موقعیت جغرافیای خانه و ساخت آن در یکی از چهار جهت اصلی زمین است. مسلما از آنجایی که خورشید از شرق طلوع می کند و در طی روز به سمت غرب می رود و از طرفی دیگر تابش نور خورشید در مناطق جنوبی ملموس تر است، می توان گفت خانه هایی که در جهت تابش نو خورشید قرار دارند از نور طبیعی بیشتر ی برخودار خواهند بود. در این راستا می توان نورطبیعی خانه را به 4 دسته اصلی از جمله نور جنوبی، نور شمالی، نور غربی و نور شرقی تقسیم نمود که در واقع قرارگیری خانه در هر موقعیت مکانی می تواند در نورگیری آن نقش مؤثری داشته باشد. از طرفی دیگر می توان موقعیت جغرافیایی خانه را نیز با توجه به مناطق گرمسیری یا سردسیری و همچنین تغییر فصول سال برای تعدیل و یا افزایش نور طبیعی در خانه در نظر گرفت.

وجود نور طبیعی در خانه از جهات گوناگون

با توجه به موقعیت کشور ایران که در نیم کره شمالی زمین قرار دارد، اغلب خانه هایی که در جهت جنوب ساخته شده اند از نور طبیعی بیشتری برخوردار هستند. نور جنوبی در این خانه ها با انحراف و شدت گرمای بیشتری می تابد و ترکیب این نور زردرنگ زیبا با سایه های به وجود آمده در فضای خانه زیبایی بی نظیری را خلق می نماید. تا آنجا که اغلب طراحان داخلی از انعکاس زیبای نور جنوبی در اشیاء مختلف برای ایجاد مناظر زیباتر و بازی با حجم ها استفاده می کنند. نور جنوبی بهترین نور برای اتاق نشیمن است که ورود آن به محیط خانه سبب سرزندگی و شادابی افراد می شود. البته برای تنظیم و کاهش تندی این نور بهتر است از رنگ های سرد در خانه استفاده شود و در فصول گرم سال با استفاده از پرده های  زیبا و متناسب با فضای داخلی خانه، از شدت ورود نور جنوبی به خانه جلوگیری کرد.

بر خلاف نور جنوبی که شدت و زردی خاصی دارد و خانه را گرم تر نشان می دهد، نور شمالی با تابش ضعیف تر خود به صورت یکنواخت تر، کم حرارت تر و سفیدتر به نظر می رسد. بهتر است برای زیباترکردن خانه های شمالی که نور طبیعی کمتری به آنها می تابد از اشیاء و وسایل با رنگ های گرم تر و روشن تر استفاده شود. چرا که نور شمالی انعکاس نور جنوبی را در خانه ندارد و باید با اسفتاده از اشیاء داخلی فضا را روشن تر جلوه داد. از طرفی دیگر ایجاد پنجره های بزرگتر بهترین راهکار برای ورود نور طبیعی به فضای داخلی خانه است. از آنجایی که نور شمالی حرارت و شدت نور جنوبی را ندارد و به طور مستقیم نمی تابد می توانید برای تنظیم نور خانه از پرده های نازک تر و بدون آستر استفاده کنید تا ممانعتی برای ورود نور طبیعی به داخل خانه وجود نداشته باشد.

نور شرق یا نور صبحگاهی می تواند بهترین نور طبیعی برای هر خانه ای باشد. هر چند که این نور تنها از فاصله صبح تا ظهر به خانه می تابد اما تأثیر آن در ساعات آغازین صبح می تواند بهتر از هر زمان دیگری باشد. نور شرقی نوری زردرنگ و زیباست که البته نسبت به نور جنوبی، خنکی بیشتری دارد و می تواند بهترین نور برای اتاق خواب و یا آشپزخانه باشد.

نور غربی نوری به رنگ نارنجی و گرم است که مدت زمان کوتاهی به اتاق می تابد و اغلب تابش آن مستقیم اما خنک است. بهتر است در خانه هایی که تحت تابش نور غربی هستند از رنگ های سرد بیشتر استفاده شود و از این طریق بتوان تابش نور نارنجی رنگ خورشید را به خانه زیباتر جلوه داد و علاوه بر آن میزان نور و روشنایی اش را افزود.

راهکارهای افزایش ورود نور طبیعی در خانه

به جرأت می توان گفت از جمله مهم ترین دغدغه طراحان داخلی استفاده از نور طبیعی در فضای خانه و بزرگتر جلوه دادن آن است. به همین دلیل بهتر است از بخش های مختلف خانه برای جذب نور طبیعی به داخل استفاده کرد. پنجره و ترکیب آن با انعکاس نور خورشید بهترین راه برای ورود نور طبیعی به فضاهای مختلف خانه از جمله اتاق نشیمن، اتاق خواب و آشپزخانه است.

روش دیگری که می توانید برای افزایش ورود نور طبیعی به فضای خانه استفاده کنید، انعکاس نور توسط سطحی صاف و صیقلی است که  بتوانید در جهت تابش نور خورشید و زاویه ای مناسب برای بازتاباندن نور آن به داخل خانه قرار دهید و از این طریق نور بیشتری را به فضای خانه بتابانید.

استفاده از نور عمودی و یا پنجره های سقفی نیز می تواند راهکار مناسبی برای نورگیری خانه باشد. به همین جهت می توان با تعبیه کردن پنجره های سقفی و افزایش ورود نور طبیعی به داخل خانه روح و جان بیشتری را به فضای خانه بخشی. علاوه برآن می توان با کمک نور تابیده شده از پنجره های سقفی مکان هایی را که فضای کوچک و محدود دارند بزرگتر جلوه دارد و با روشنایی طبیعی آن آرامش بی نظیری را به محیط بخشید.

مطالب مرتبط:

انواع پرده مدرن موجود در بازار به همراه مزایا و معایب

انتخاب پرده آشپزخانه

پرده کرکره چوبی یا طرح چوب؟!