مشکلات کاغذ دیواری
مشکلات کاغذ دیواری

پرهیز از مشکلات معمول که خریداران بی تجربه کاغذ دیواری را دچار دردسر می کند.

 کاغذ دیواری ها و مورال های دیواری در این دهه تغییراتی کرده اند.

فروش کاغذدیواری از دهه هشتاد افت کرده بود. اما در سال های اخیر دوباره احیا شد.

چرا پوشش های دیواری دوباره احیا شدند؟

ما قصد داریم به مجموعه مواردی بپردازیم که توضیح می دهد چرا کاغذ دیواری ها و مورال های دیواری از محبوبیت افتادند.

و اینکه چرا دیر احیا شدند.

مواد تشکیل دهنده ی کاغذدیواری ها :

-کاغذ

-وینیل

اولین موضوعی که پوشش خواهیم داد در رابطه با  ‌گذشته ی پوشش “کاغذ دیواری” است که سرگذشت بد این کاغذدیواری ، چه پیامدهایی را بدنبال داشته است.

“مدیا”  لایه  یا موادی است که پوشش دیوار از آن ساخته شده است.

در گذشته کلمه کاغذ دیواری یا (wallpaper ) از دو کلمه     wall (به معنی دیوار) و paper (به معنی کاغذ) ساخته شده بود. که اسم (wallpaper ) از آن گرفته شده است.

از آنجا به بعد کاغذدیواری به موادی با پایه پلاستیکی یا وینیلی تبدیل شد که با مواد دیگر تلفیق و چند لایه شده بود.

این باعث شد که کاغذدیواری ها مقاوم تر و بادوام تر از کاغذدیواری های سنتی شوند.

هر چند که هر دوی این موادها باعث پیامدهایی بودند.

بگذارید دیوار شما نفس بکشد.

 

اولین چالشی که این ها (‌این نوع کاغذدیواری ها ) نشان دادند، قابلیت تنفس کاغد و وینیل هست.

اگر دیوار نتواند نفس بکشد رطوبت ، داخلش می ماند و زمینه را برای ایجاد کپک و حباب از کاغذ و وینیل مهیا می سازد.

یکی از راههای جلوگیری از این پیامد، ایجاد پرفراژ در مواد بوسیله حفره هایی است که مشابه وینیل روی پنجره عقبی خودرو، در کاغذدیواری ایجاد می شوند.

اگر چه این حفره ها نسبتا کوچک هستند اما در کیفیت تصویر تاثیر منفی می گذارند.

کاغذدیواری ها و مورال های بدون قابلیت تنفس، زمینه را برای رشد کپک فراهم می کنند.

 

پیادمدهای استفاده از کاغذ و وینیل

-حباب

-نصب سخت

-کپک

در صورت جلوگیری از تنفس دیوار، کاغذ و وینیل به سختی می توانند به صورت کاملا صاف نصب شوند.

علی رغم اینکه از چه نوع سیستم چسباننده ای برای پوشش های دیواری استفاده می شود: ( یوز- پیست ، پری- پیست،  پیل اند استیک ) ، سطح کاغذ و وینیل صاف است که پوشش کاملی از چسبندگی یا اتصال را روی دیوار ایجاد می کند.

وقتی که یک حباب هوا وسط کاغذ دیواری یا مورال دیواری مشاهده می کنید، این یک پیامد می باشد. راهی برای از بین بردنش نیست، مگر اینکه مواد را فشار دهید، یا پوشش دیواری محلی که حباب دارد را جدا کرده و صاف کنید.

این می تواند مشکل آفرین باشد زیرا برای یک نصاب مبتدی، معمولا اتفاق می افتد.

اجتناب از انبساط و چروک شدن

وینیل و کاغذ هر دو مستعد انبساط و چروک شدن هستند. یک عامل چروک شدن در وینیل وجود دارد که در پیچیدن می تواند باعث مشکلاتی شود.

عارضه چروک شدن بیشتر در اثر حرارت اتفاق می افتد. و البته همین کافی است. وینیل وقتی در معرض حرارت قرار می گیرد، چروک می شود. اگر کاغذدیواری یا مورال در اتاقی در معرض تابش زیاد نور خورشید قرار بگیرند، دچار عارضه ی چروک می شوند. برای جلوگیری از چروک شدن مورال وینیلی ، باید درجایی از اتاق نصب شوند که دمای ثابتی دارد و کاغذ دیواری وینیلی مستقیما در معرض منبع حرارت قابل توجهی قرار نگیرد.

مورال های کاغذی در زمان نصب و یا زمانی که پشت کاغذ با چسب مرطوب می شود، احتمال چروک و انبساط بیشتری دارند،  درست زمانیکه کاغذ به چسب آغشته می شود، می تواند به شکل حباب و انبساط و در نهایت چروکیدگی،  واکنش نشان دهد.

چروک شدگی یک چالش برای پوشش های دیواری مولتی پنل به شمار می آید. وقتی که لبه های هم پوشاننده ( آورلپ)  بین پنل های  چاپ شده وجود ندارند، پنل ها  بدرستی به موازات هم قرار نمی گیرند و شکاف بوجود می آید.

برای چندین پنل با یک لبه ی هم پوشاننده ( آورلپ) ، عوامل انبساط و چروکیدگی می توانند لبه های نامنظمی ایجاد کنند. بنابراین، باعث می شود ، اندازه گیری ها برای محلی که از پیش تعیین شده بود،  نادرست دربیایند

 

 وینیل و و کاغد هر دو می توانند، مستعد انبساط و چروک شدگی باشند.

-شکاف بین پنل ها

چروک شدگی می تواند مسبب عوارض طولانی مدت شود. وقتی که مواد چروک می شود، تماسش با دیوار کاهش می یابد. بارها نقاطی که کمترین میزان چسبیدگی را دارند، معمولا گوشه ها، شروع به کنده شدن و پیچ خوردن به داخل می کنند. وقتی یکبار این اتفاق بیافتد، پوشش های دیواری بدون چسب قابل حذف، خراب می شوند طوری که خاصیت چسبنده ای نخواهد بود که باقی را به دیوار متصل کند.

مورال ها و کاغذدیواری های با چسب قابل حذف ، می توانند مجددا استفاده شوند و مانند استیک هستند. اگر چه دفعه بعدی که کاغذیواری و مورال در معرض حرارت قرار بگیرد، چروک شدن  و کنده شدن اتفاق خواهدافتاد.

کاغذ ضعیف ترین پوششی است که برای کاغذدیواری ها و مورال های دیواری استفاده می شود. کاغذهای محکم تری وجود دارند که دوام اشان از بقیه بیشتر است. کاغذ بیشترین پتانسیل را برای پاره شدن دارد، برخلاف وینیل که می تواند بالای 125 درصد کش بیاید. کاغذ قابلیت کمی برای کش آمدن دارد اما اغلب در هنگام نصب ، پاره نخواهد شد.

با یکبار پارگی، کاغذ دیگر هرگز به وضعیت اصلی اش برنمی گردد.