کاغذ دیواری یا رنگ آمیزی
رنگ آمیزی یا کاغذ دیواری

اگر میخواهید فضای یک اتاق را تغییر دهید ، ساده ترین و موثرترین راه رنگ کردن دیوار و یا کاغذدیواری کردن ان است. شما میتوانید دیوارهای کدر و بی رنگ را به دیوارهایی دراماتیک تبدیل کنید. رنگ یا کاغذ دیواری خوب و مناسب می تواند فضای کوچک و دلگیر اتاق را به فضایی دلپذیر تبدیل کند. برای استفاده از رنگ و یا کاغذ دیواری هر دو جوانب مثبت و منفی وجود دارد. بنابراین بهتر است قبل از تصمیم گیری برای انتخاب رنگ و یا کاغذ دیواری مورد نظر خود به مواردی که در این بخش گفته شده، توجه کنید:

رنگ آمیزی یا کاغذ دیواری : توصیه های کاربردی

اگر تصمیم دارید دکوراسیون یک اتاق را تغییر بدهید، ممکن است بخواهید آن را رنگ کنید. در این مورد امکان چسباندن کاغذ دیواری نیز وجود دارد، اما حقه هایی هست که بهتر است قبل از هر اقدامی آن ها را بدانید. برای افراد مبتدی این احتمال وجود دارد که پشت کاغذ دیواری حباب بیندازد و این امر سبب می شود تا آن نمایی را که مد نظر شماست، نداشته باشد. هر طول کاغذ دیواری باید دقیقا با طول برش بعدی آن متناسب باشد در غیر این صورت الگوی شما درست در نمی آید. بنابراین باید دقت کنید که پس از اندازه گیری درست، کاغذ دیواری ها را برش زده و آن ها را با دقت بچسبانید.

اگر می خواهید اتاقتان را به طور حرفه ای رنگ آمیزی و یا کاغذ دیواری کنید، خوب است بدانید که کاغذ دیواری گرانتر از رنگ می شود، اما تفاوت هزینه نباید سبب تغییر مقیاس ها به نفع نقاشی و رنگ کردن اتاق شود. به هرحال، قبل از انتخاب کاغذ دیواری باید مواردی را مد نظر قرار داد:

  • در مکان های مرطوب و نم دار مانند آشپزخانه، اتاق لباسشویی یا حمام از کاغذ دیواری استفاده نکنید. بخار هوای موجود در این مکان ها باعث از بین رفتن چسب کاغذ دیواری می شود و پس از مدتی می بینید لبه های کاغذ دیواری لوله شده و قابلیت خود را از دست داده است.
  • مطمئن شوید که تصمیمتان درباره چسباندن کاغذ دیواری به دیوار اتاقتان حتمی است. چرا که اگر بعداً نظرتان تغییر کرد، کندن کاغذ دیواری از روی دیوار اتاق بسیار مشکل خواهد بود.
  • تمیز کردن رنگ ساده تر از کاغذ دیواری است، اما لکه و خراش هایی که بر روی دیوار رنگ شده است بیشتر از کاغذ دیواری می مانند.

رنگ آمیزی یا کاغذ دیواری: ملاحظات زیبایی شناسی

ملاحظات عملی و کاربدی در استفاده از رنگ و یا کاغذ دیواری تنها یک جنبه کار محسوب می شود، اما دلیل اینکه شما تصمیم می گیرید از رنگ استفاده کنید یا کاغذ دیواری، عمدتاً از لحاظ زیبایی شناسی است. رسیدن به این نتجه که دیوار بعد از رنگ آمیزی یا کاغذ دیواری چطور خواهد شد نیز از جمله ملاحظات زیباشناسی در تغییر دکوراسیون اتاق است.

اگر به دنبال پایانی خاص در دکوراسیون اتاق خود هستید، بهتر است بدانید رنگ ظاهر یکنواختی خواهد داشت، بنابراین شما می توانید سطوح براق را انتخاب کرده و از رنگ های متضاد استفاده کنید، اما در نهایت بیشترین سطح دیوار یکرنگ خواهد بود. در حالی که کاغذ دیواری دارای الگو است و چاپ های  دیجیتالی جدید به شما این اجازه را می دهد تا هر کاری با کاغذ دیواری بکنید. شما می توانید دیواری با ظاهر چوبی ، آجری یا حتی دسته ای از جعبه های قدیمی داشته باشید. کاغذ دیواری می تواند سه بعدی  و دارای بافت بوده و یا صاف و مسطح باشد.

با توجه به تنوع در انواع کاغذ دیواری، انتخاب کاغذ دیواری مناسب از انتخاب رنگ مناسب سخت تر بوده و چالش بزرگتری به شمار می آید و نتایج حاصل شده از چسباندن کاغذ دیواری در دکوراسیون اتاق می توانند تماشایی باشند و یا افتضاح باشد. توجه داشته باشید که چگونه:

  • یک منظره یا نمای شهر می تواند به اتاق ظاهر بزرگتری بدهد.
  • الگوهای قوی و متضاد اغلب برای دیوارهای مشخص و اصلی انتخاب می شوند.
  • اگر کل اتاق را کاغذ دیواری می کنید، بهتر است از الگوهای ریز استفاده کنید.
  • کاغذ دیواری دارای بافت می تواند ظاهر اتاق را ملایم تر کند.
  • فراموش نکنید که رنگ های شاد، فضایی شاد را ایجاد می کنند.

در نهایت بدانید هر الگویی را که انتخاب کنید، کاغذ دیواری تأثیری دراماتیک بر روی فضای محیط خواهد داشت.

آیا هنوز هم تصمیم نگرفته اید؟ چرا ترکیبی از رنگ و کاغذدیواری را در نظر قرار نمی دهید؟ یک طرف دیوار را کاغذ دیواری کنید و طرف دیگر را کاغذ دیواری بزنید یا در مرکز دیوار کاغذ دیواری بچسبانید. حتی می توانید از کاغذ دیواری هایی با قابلیت رنگ آمیزی با الگوهایی برجسته و خیره کننده انتخاب کنید.

در حقیقت انتخاب رنگ یا کاغذ دیواری اهمیتی ندارد. انتخاب یک یا هر دو مورد باید هوشمندانه باشد.