بهترین ایده‌ها برای خوابی راحت
بهترین ایده‌ها برای خوابی راحت

انتخاب کارامد ترین پرده برای منزل: بهترین ایده‌ها برای خوابی راحت

ما به میزان خواب زیادی احتیاج داریم تا هر روز صبح برای کار انرژی داشته باشیم. بدنی سالم به خواب کافی احتیاج دارد و برعکس. با این حال ممکن است مزاحمت‌های زیادی وجود داشته باشند که نمی‌گذارند خواب راحت به چشم ما بیاید. شاید در دنج‌ترین و نرم‌ترین تخت دنیا بخوابید وتهویه هوا کاملاً مناسب باشد اما عوامل خارجی‌ای مثل سر و صدا، نور خورشید و گرما وجود دارند که نمی‌گذارند به اندازه‌ی کافی استراحت کنید.

 

پوشش های مناسب برای پنجره

سرمایه‌گذاری در پنجره پوش‌های مناسب یکی از مسائل مهم برای حفاظت از پنجره‌ها و منزل از دماهای اضافی است. وقتی تابستان از راه می‌رسد، اگر هزینه‌ی خرید یک تهویه‌ی هوای مناسب را نداشته باشیم احساس ناراحتی و کلافگی زیادی می‌کنیم. همینطور در زمستان، اگر سیستم گرمایش مرکزی در منزل نداشته باشیم همواره درگیر گرم نگه داشتن خودمان و منزل هستیم و دائماً در تلاشیم تا جلوی سوزی که بلاخره راهش را از شکاف و روزنه‌ای به داخل باز می‌کند بگیریم. بنابراین، استفاده از پنجره پوش‌های مناسب و پرده‌های درخور هر خانه برای تضمین راحتی و داشتن خوابی آسوده مسئله‌ای مهم است.

در ادامه راه‌های مختلفی که با بکارگیری آن‌ها می‌توانید به راحتی استراحت کرده و دیگر نگران مزاحمت عوامل خارجی نباشید را به شما معرفی می‌کنیم.

 

همچنین بخوانید: چطور بهترین فضای خواب را برای اتاق خواب خود فراهم کنیم؟!

 

1 – نصب پرده‌ها و بلایندهای تاریک کننده و مسدود کننده نور

پرده‌های مسدود کننده‌ی نور اغلب به همراه لایه‌ای اضافی از پارچه‌ی عایق می‌باشند و این لایه به آن‌ها خاصیت مسدود کنندگی داده که بدون آن مستعد انتقال صدا، گرما، سرما و نور ماوراء بنفش هستند. این پرده‌ها که عموماً از پارچه‌های کلفت‌تر ساخته می‌شوند، اجازه‌ی ورود کم‌ترین میزان نور خورشید را هم به داخل اتاق نمی‌دهند. هدف استفاده از این پرده‌ها ساده است: مسدود کردن دائمی نور، ایجاد محیطی راحت و دنج در اتاق.

برخی از معروف‌ترین متریال‌هایی که برای پرده‌های مسدود کننده استفاده می‌شوند شامل: پلی‌استر، مخمل و ابریشم خام می‌شوند. برخی از مهم‌ترین بلایندها که می‌توان برای مسدود کردن از آن‌ها استفاده کرد شامل موارد پایین می‌شوند.

شیدهای سلولی یا لانه زنبوری

پرده های شید مخصوصا شید لانه زنبوری 2 سلولی یا 3 سلولی برای تاریک کردن اتاق و تنظیم دلخواه نور عالی هستند. وقتی تاریکی مطلق بخواهید می‌توانید آن را کاملاً ببندید.

رولرشید

می‌توان برای حداکثر مسدود سازی نور آنها را کاملا پایین کشید و با طراحی ها و طرح های متنوع‌شان ظاهری جالب و با کلاس به منزل بخشید.

بلایند های چوبی و چوب مصنوعی

این بلایندها می توانند بدون ریسمان یا موتوردار باشند تا کنترل مناسب تری بر روی انها داشته باشید.این پرده ها به شدت شیک بوده و برای حفظ حریم خصوصی مطمئن هستند.

پتو پرده

این پرده ها با پوشاندن ترک دیوارها و محکم فیت شدن، پنجره پوشی مناسب و ایده آل تلقی می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: استفاده از پرده برای عایق صدا

 

2 – نصب بلایند ها و پرده های عایق صدا

در منطقه‌ای شلوغ که پر از ترافیک، فروشنده دوره گرد و همسایه های پر سرو صدا است باید از پنجره پوش‌هایی مناسب که جاذب صدا هستند استفاده کرد. با اینکه صوت گاهی اوقات از دیوار هم عبور می‌کند اما با استفاده از پنجره‌پوشی مؤثر می‌توان تا جایی که ممکن است در برابر صدا عایق شد.

شیدهای سلولی، جدا از خاصیت مسدود کنندگی نور می‌توانند به خوبی عایق صدا هم باشند، آن هم به دلیل ساخت‌شان. این پرده‌ها را باید از نوع 2 سلولی و با پارچه‌هایی ضخیم‌تر استفاده کرد تا جلوی سر و صدا را تا جای ممکن بگیرند.

شیدهای رومی هم به خاطر ساخت محکم‌شان گزینه‌ی مناسبی هستند. این شیدها چشم‌نواز بوده و به درد تمام اتاق‌های منزل مثل اتاق خواب، اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی می‌خورند.

فوم‌های آکوستیک، منسوجات، فایبرگلس دوخته شده، نمد، مخمل و پلی‌استر هم متریال‌های عالی‌ای هستند که می‌توان برای مسدود سازی کامل صدا از آن‌ها استفاده کرد. از آن‌ها همچنین در دفاتر، سالن‌های کنفرانس و استودیوهای ضبط صدا نیز استفاده می‌شود. از اکثر این متریال‌ها برای ساخت پنل‌هایی که کنار دیوارها جایگذاری شده و به شدت مؤثر هستند استفاده می‌شود. از برخی از آن‌ها نیز می‌توان در بلایندها و پرده‌ها به منظور استفاده در منازل استفاده کرد.

3 – فیلم پنجره

فیلم پنجره که پیش از این در ماشین‌ها و شیشه‌ی اتومبیل‌ها استفاده می‌شد، به انتخابی محبوب برای استفاده در پنجره منازل تبدیل شده‌است. این فیلم‌ها یک انتخاب کاربردی برای زمانی هستند که نمی‌خواهید هزینه زیادی صرف پرده‌ها و بلایندهای ضخیم که تمیز کردن و نگهداری‌شان هم می‌تواند سخت باشد بکنید. هدف استفاده از فیلم پنجره محافظت پوست‌تان از آسیب دیدگی در مقابل اشعه‌ی ماوراء بنفش است که می‌تواند موجب پیری و در مواردی بدتر سرطان پوست شود.

اشعه‌ی ماوراء بنفش می‌تواند به آسانی از شیشه مفوذ کند. بنابراین اگر حتی در کنار پنجره منزل‌تان ریلکس کرده‌اید هم نور خورشید می‌تواند باعث پیری پوست‌تان شده و چشم‌تان را آزار بدهد. اما فیلم‌های پنجره که در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف موجود هستند می‌توانند شما را در برابر نور خورشید ایمن‌سازی کنند.

4 – رشد دادن درخت مو

بعضی مردم با رشد دادن درخت مو روی دیوارهای خارجی منزل‌شان و ظاهری که ایجاد می‌شود مخالف هستند. با این حال رشد دادن این گیاهان می‌تواند کارآمد باشد. این برگ‌های سبز تیره می‌توانند به عنوان سپر حرارتی عمل کرده و منزل را از دماهای کم و زیاد محافظت کنند. این گیاهان همچنین می‌توانند سد خوبی در برابر آلودگی‌های گرد و غبار و مواد مضر هوا که راه‌شان را به درون منزل پیدا می‌کنند باشند. این گیاهان در هنگام رشد متراکم می‌شوند و می‌توان با خیال راحت آنها را از دیوارها جدا کرد.

از سوی دیگر، این گیاهان ممکن است راه خودشان را به سوراخ‌ها و ترک‌های ساختمان باز کرده و به اصلاح و نگهداری منظم احتیاج داشته باشند، که همین می‌تواند موضوعی وقت‌گیر باشد.

5 – استفاده از شیشه‌های مات برای پنجره‌ها

هدف استفاده از شیشه‌های مات حفظ هر چه بیشتر حریم خصوصی است، این پنجره‌ها اجازه‌ی ورود نور طبیعی را داده و در عین حال مراقب حریم خصوصی‌تان هستند.

همانطور که می‌بینید روش‌های مختلفی وجود دارند که با بکار بردن‌شان در بیرون یا پشت پنجره‌ها می‌توانید اتاق خواب‌تان را برای خوابی راحت آماده کنید. با اینکه تمام این روش‌ها 100% مؤثر نیستند و همیشه نفوذها و مسائل جزئی‌ها وجود دارد، اما می‌توان از ترکیبی از این روش‌ها برای دست‌یابی به سطح حریم خصوصی و حفاظت از نور خورشید و سر و صدای مدنظرتان برسید. قبل از اینکه هزینه‌ای صرف کنید، تحقیقات و بررسی‌های کافی انجام دهید چرا که روشی که استفاده می‌کنید به منزل‌تان، محل قرارگیری‌اش و آب و هوای حاکم بر آن منطقه بستگی دارد.

مطالب مرتبط:

13 ویژگی یک اتاق خواب راحت

9 قانون که می توانید برای نصب پرده و دراپه ها استفاده کنید!