اشتباهات رایجی که حین انتخاب رنگ دکوراسیون می‌کنید!
اشتباهات رایجی که حین انتخاب رنگ دکوراسیون می‌کنید!

اشتباهات رایجی که حین انتخاب رنگ دکوراسیون می‌کنید!

 

انقدر رنگ، فام و سایه‌های رنگی وجود دارد که طبیعی است افراد میان آن‌ها سردرگم شده و انتخاب‌های اشتباه بکنند. در این میان یک سری اشتباهات مرتبط با انتخاب رنگ وجود دارد که از بقیه بین طراحان و مردم عادی رایج‌تر است. برای دانستن این اشتباهات و رفع آن‌ها ادامه‌ی مطلب را دنبال کنید. شما در این بین تنها نیستید و با دنبال کردن راهکارهای زیر، بدون شک ظاهری دلپذیرتر به طراحی داخلی‌تان خواهید بخشید.

نادیده گرفتن نور

باورتان بشود یا نه، اما نورپردازی تأثیر زیادی در نحوه‌ی به نظر رسیدن و حس یک اتاق دارد.اگر نورپردازی اتاق را در نظر نگیرید، احتمال این وجود دارد که سایه‌های متفاوت با آنچه که قصدش را داشتید ایجاد کنید. قبل از اینکه رنگی را انتخاب کنید، چند نمونه بگیرید. بعد نمونه‌ها را در نقاط مختلف اتاق قرار داده و تأثیر نور بر روی آن را در طول روز تماشا کنید. شاید متوجه شوید که رنگ، تناژها و سایه‌های روشن‌تر یا تیره‌تر از آنچه که انتظارش را داشتید پیدا می‌کند. در این شرایط، تعویض نمونه‌ها خیلی آسان‌تر از تعویض کل رنگ یک اتاق یا پشیمان بودن است!

نور طبیعی در فضای خانه

 

بالانس را فراموش می‌کنید

وقتی در اتاق از چند رنگ استفاده می‌کنید، باید به تعادل و بالانس میان آن‌ها توجه داشته باشید. رنگ‌های برجسته و توی چشم یک جاهایی باید استفاده شوند و رنگ‌های کم رنگ و خنثی یک جاهای دیگر . با این حال اگر هر کدام از این ترکیب رنگی‌ها بیش از حد استفاده شده باشند معمولاً یا فضا خیلی شلوغ می‌شود یا خیلی کسل کننده. شمایید که باید تعادل را برقرار کنید. ترفندی وجود دارد که در این مواقع به کارتان می‌آید و این ترفند قانون 60/30/10 نام دارد.این قانون نشان می‌دهد که در طرح رنگی‌تان چند درصد از اتاق باید توسط هر سایه احاطه شود. 60درصد اصلی رنگ پایه‌تان و معمولاً رنگی خنثی است. 30 درصد رنگ ثانویه‌تان است که چیزی میانه است و 10 درصد رنگی است که از همه برجسته‌تر و توی چشم‌تر است.

هر اتاق را جداگانه طراحی می‌کنید

اولش ممکن است منطقی به نظر برسد که هر اتاق را جداگانه طراحی کنید، چرا که هر چه باشد هر اتاق کاربرد منحصر به فرد خودش را دارد.با این حال بهتر است که به منزل‌تان نگاهی متحدانه داشته باشید و حین طراحی همه‌ی آن را با هم در نظر بگیرید و بدین ترتیب برای تمام اتاق‌ها پالت رنگی مشابه داشته باشید.

برای طراحی منزل‌تان مدنظر داشته باشید که تمام اتاق‌ها با هم در هارمونی بوده و به طور کلی رنگ‌ها در تمام اتاق‌ها با هم نزدیکی و شباهت داشته باشند.

۱۳ ویژگی یک اتاق خواب راحت

به کنتراست توجه ندارید

لازم نیست از آن سوی بام افتاده و اتاق‌ها را تماماً شکل هم طراحی کنید. وقتی رنگ‌ها بیش از حد به هم شباهت داشته باشند اتاق‌ها چشم را خسته می‌کنند. در این شرایط همه چیز شکل هم است و هیچ چیز جلوه‌ی خاصی ندارد.

اما خوشبختانه اگر این اشتباهی است که در طراحی دکوراسیون مرتکب شده‌اید، به راحتی و با اضافه کردن کنتراست می‌توانید آن را برطرف کنید. راه‌های زیادی برای انجام این کار است. می‌توانید به رنگ دیوار، رنگ یا طرح جدیدی اضافه کرده و یا در رنگ اکسسوری‌هایی مثل کوسن و پرده، تجدید نظر کنید.