چرا باید در دکوراسیون از رنگ‌های خنثی استفاده کرد؟
چرا باید در دکوراسیون از رنگ‌های خنثی استفاده کرد؟

چرا باید در دکوراسیون از رنگ‌های خنثی استفاده کرد؟

همه ما عبارت “رنگ‌های خنثی” به گوشمان خورده. این عبارت خصوصاً در طراحی داخلی و معماری زیاد کاربرد دارد. اما آیا می‌دانید رنگ‌های خنثی چه هستند و چرا اهمیت دارند؟

پس در ادامه با ما باشید تا نه تنها بیشتر با رنگ‌های خنثی آشنا شوید، بلکه مزایای آنها در دکوراسیون داخلی را هم بشناسیم.

تعریف رنگ‌های خنثی

در مورد رنگ‌ها، خنثی به معنای نداشتن رنگ یا به طور دقیق‌تر اشباع نشده با رنگ است. اما به خاطر داشته باشید که تمام رنگ‌های خنثی باز هم رنگ هستند. بنابراین توصیف بهتر می‌تواند این باشد: که بی رنگ به نظر می‌رسد. از سوی دیگر اساسی‌ترین رنگ‌های خنثی این رنگ‌ها هستند: سفید، بژ، قهوه‌ای، خاکستری و مشکی. در میان این رنگ‌های خنثی اصلی، هزاران فام رنگی مختلف وجود دارد. قهوه‌ای بژ، خاکستری کرمی، سفید پوست تخم مرغی و غیره.

 

مزایای رنگ‌های خنثی

1 – آرامش بخش از لحاظ بصری

از آنجایی که رنگ‌های خنثی اشباع کمی دارند، پس زمینه‌ی عالی‌ای برای فضاهای آرامبخش می‌شوند. در یک فضای پوشیده شده از رنگ‌های خنثی، چشم به راحتی از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر رفته و رنگ دیگری توی ذوق نمی‌زند. سالن‌های ماساژ می‌توانند به خوبی از رنگ‌های خنثی برای کل فضا استفاده کنند.

2 – با رنگ‌های دیگر در تضاد نیستند

صرف نظر از اینکه دکوری مدرن را ترجیح می‌دهید یا سنتی، همیشه جایی برای رنگ‌های خنثی در دکوراسیون تان وجود دارد. این به این خاطر است که رنگ‌های خنثی پایه و پس‌زمینه عالی‌ای برای دکوراسیون شده و به شما اجازه می‌دهند که لایه‌هایی از ترکیب‌های رنگی و تن‌های دیگر را به فضا اضافه کرده تا عمق و شخصیت به اتاق ببخشید.

 

بیشتر بخوانید: معجزه ترکیب رنگ در دکوراسیون

 

3 – با طرح و نقش‌ها سازگاری دارند

بخاطر لطافت‌شان، رنگ‌های خنثی اجازه‌ی استفاده از طرح‌ها و بافت‌های مختلف در فضا را می‌دهند، و در انتها هم اصلاً هم زننده و شلوغ پلوغ به نظر نخواهد رسد. فقط به یاد داشته باشید که هر چه کنتراست این رنگ‌های خنثی بیشتر باشد، فضا شلوغ‌تر به نظر می‌رسد. بنابراین طرح‌های سیاه و سفید پرتکاپوتر از طرح‌های بژ و برنزی به نظر خواهد رسید.

4 – قدیمی نمی‌شوند

شاید مهم‌ترین مزیت طراحی دکوراسیون با رنگ‌های خنثی این باشد که قدیمی نمی‌شوند. شاید همیشه کلاسیک در نظر گرفته شوند، اما مدی است که هیچگاه از آن خسته نمی‌شوید. اگر دکوراسیون‌تان بر پایه‌ی رنگ‌های خنثی است، می‌توانید هر زمان که خواستید رنگ‌های روی مد و پر جنب و جوش را به آن اضافه کنید.

5 – با تمام تناژهای رنگی سازگاری دارند

مهم نیست که پذیرایی از ترکیب رنگ‌های سرد است و اتاق خواب ترکیب رنگ‌های گرم، شما همیشه می‌توانید رنگ‌های خنثی را به دکوراسیون اضافه کنید. اما به یاد داشته باشید که خود رنگ‌های خنثی هم می‌توانند سردی یا گرمی رنگ‌های محیط را تحت تأثیر قرار بدهند و همین تطبیق پذیری کاربرد رنگ‌های خنثی را بیشتر می‌کند. تمام کاری که لازم است انجام دهید این است که ببینید اتاق‌تان به گرمای بیشتری احتیاج دارد یا سرما و طبق آن رنگ خنثی مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید هر چه سایه‌ی رنگ خاکستری بیشتر باشد فضا سردتر و هر چه قهواه‌ای و بژ بیشتر باشد فضا گرم‌تر به نظر خواهد رسید.

 

 

مطالب مرتبط:

ست کردن پرده مناسب برای دیوار آبی

رنگ های آرامش بخش در دکوراسیون

رنگ آمیزی یا کاغذ دیواری