انتخاب بین پارکت لمینت و کفپوش
تفاوت کفپوش و پارکت لمینت

تفاوت کفپوش و پارکت لمینت چیست ؟

 به کانال تلگرام ما بپیوندید

امروزه به دلایلی از جمله زیبایی ، هزینه کمتر ، عمر و دام بیشتر ، سرعت در نصب و اجرا و … استفاده از پارکت لمینت ها و کفپوش های PVC رونق بیشتری یافته است.

با این وجود بسیاری از مشتریان در هنگام خرید نمی دانند کدام نوع کفپوش برایشان مناسب تر است و تنها اکتفا به صحبت های دوستان و آشنایان می کنند . این امر باعث می شود انتخاب درستی نداشته باشند و بعد از مدتی پس از صرف هزینه ای نسبتا زیاد ممکن است پشیمان گردند و اقدام به تعویض کفپوش های خود کنند .

در این مقاله قصد داریم با یک نگاه جامع تفاوت کفپوش PVC و پارکت لمینت را برای شما عزیزان بیان کنیم تا با اطلاعات بیشتری اقدام به خرید نمایید.

جنس آنها چیست؟

مهمترین تفاوت کفپوش و پارکت لمینت ساختار تشکیل دهنده آن است . کفپوش PVC از نوعی پلاستیک با نام پی وی سی (PVC) تشکیل شده است ، در حالی که جنس پارکت لمینت از HDF (الیاف فشرده شده) می باشند که از مشتقات چوب است.

چه شکلی هستند؟

کفپوش های pvc از 2 نوع تایل ( قطعات دارای ابعاد مشخص معمولا 90*15) و رولی می باشند در حالی که پارکت لمینت ها فقط تایلی هستند.

ضخامت آنها چقدر است ؟

ضخامت تایل ها دیگر تفاوت کفپوش و پارکت لمینت می باشد. ضخامت کفپوش PVC معمولا 2 یا 3 میل می باشد ولی پارکت لمینت ها در ضخامت های 7 ، 8 و 12 در بازار موجود می باشند.

نصب آنها چگونه است ؟

کفپوش PVC برای نصب باید به کف چسبانده شود ولی پارکت لمینت نیازی به چسب ندارد و به وسیله کلیک هایی که در 4 طرف آن وجود دارد بر روی زمین نصب می شود.

میزان حساسیت آنها نسبت به آب چگونه است ؟

میزان مقاوت در برابر آب دیگر تفاوت کفپوش و پارکت لمینت می باشد ، کفپوش PVC به علت اینکه هسته اصلی تشکیل دهنده آن پلاستیک می باشد مقاومت بیشتری نسبت به آب دارند در حالی که لمینیت از مشتقات چوب تشکیل شده آب را تا چند ساعت بیشتر نمی تواند تحمل کند .

آیا می توان آنها را مجددا نصب کرد؟

پارکت لمینت را می توان تا چند مرتبه جدا سازی و در محل دیگری نصب کرد و پس از جدا سازی کف به هیچ عنوان آسیب نمی بیند ، در صورتی که کفپوش PVC را نمی توان بعد از نصب از کف جداسازی کرد و در محل دیگری نصب کرد.

آیا هر دو به یک اندازه زیبایی دارند؟

زیبایی ظاهری دیگر تفاوت کفپوش و پارکت لمینت می باشد . باید به این نکته توجه کرد که هر 2 فقط در هنگام مشاهده نمونه شیبه به یکدیگر هستند ولی پس از نصب زیبایی لمینیت به مراتب بیشر خواهد بود.

آیا کف باید زیرسازی شود؟

کفپوش PVC به دلیل ضخامت کم و خاصیت ارتجاعی آن جهت نصب به زیرسازی اولیه ( صاف نمودن کف) نیاز دارد در صورتی که زیرسازی درست انجام نشود تمامی پستی بلندی های کف از پشت کفپوش احساس خواهد شد ولی لمینیت نیاز به زیرسازی ندارد و تنها باید کف هم باد ( مسطح ) باشد و برای نصب آن از فوم استفاده می شود.

قرنیز بزنیم یا نزنیم؟

لمینیت پس از نصب به علت فاصله ای که از دیوار باید داشته باشد ( درز انبساط ) حتما نیاز به قرنیز یا اسکوتی دارد ولی استفاده از قرنیز بعد از نصب کفپوش PVC واجب نیست ولی می توان جهت زیبایی بیشتر از قرنیز استفاده کرد.

کدام گرانتر است ؟

هزینه خرید کفپوش PVC به مراتب کمتر از هزینه خرید پارکت لمینت می باشد بعلاوه لزوم استفاده از قرنیز در پارکت لمینت ها باعث شده این محصول هزینه جانبی بیشتری داشته باشد.

مقاومت در برابر خط و خش

از دیگر تفاوت کفپوش و پارکت لمینت استحکام آنها در مقابل اجسام نوک تیز می باشد. کفپوش های PVC نسبت به پارکت لمینت حساسیت بیشتری نسبت به اجسام نوک تیز دارند . در حالی که لمینیت ها به علت دارا بودن لایه اکسید آلومینیومه استحکام بیشتری در مقابل خط و خش دارند.

چکیده مقاله ( زمان مطالعه 1 دقیقه )

به صورت خلاصه می توان مقاله بالا را به صورت مزایای هر کدام نسبت به دیگری بیان کرد.

مزایای پارکت لمینت نسبت به کفپوش:

– استحکام بیشتر در برابر خط و خش

– قابلیت نصب مجدد

– عدم نیاز به زیرسازی اولیه

مزایای کفپوش نسبت به لمینیت :

– مقاومت بیشتر در برابر آب

– عدم نیاز به قرنیز

– هزینه تمام شده کمتر

مشاهده نمونه کفپوش و پارکت لمینت

برای مشاهده نمونه پارکت لمینت های ما اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده نمونه کفپوش های PVC ما اینجا را کلیک کنید.