پارکت یا لمینت ؟
تفاوت پارکت و لمینت

هنگامی که وارد فروشگاه لوازم دکوراسیون داخلی می شوید با تابلوهایی مانند پارکت درجه یک ، لمینت قیمت مناسب و مانند اینها مواجه می شوید ، آیا تا به حال به تفاوت پارکت و لمینت توجه کردید و این که هر کدام چه شرایطی دارند و کدام مناسب منزل شما می باشد ؟

پارکت در کنار سنگ و سرامیک از رایج ترین کفپوش های خانه ما ایرانیان است. شاید برایتان جالب باشد بدانید زادگاه این کفپوش کشورهای آلمان و سوئیس می باشد و عده ای از مهندسان آلمانی آن را در سال 1339 به ایران وارد کردند.

امروزه نسل جدیدی از این کفپوش ها با نام لمینیت (laminate)  یا به اصطلاح پارکت لمینت وارد بازار شده است .

در این مقاله قصد داریم تفاوت های میان پارکت و لمینت را برای شما عزیران به طور مفصل توضیح داده تا راحت تر بتوانید کفپوش منزل خود را انتخاب کنید.

هزینه پارکت به مراتب بیشتر است

مهمترین تفاوت را می توان ساختار تشکیل دهنده آنها دانست ، پارکت ها از چوب درختان طبیعی ساخته می شوند در حالی که جنس لمینت  از HDF (الیاف فشرده شده) می باشد . به همین دلیل قیمت و هزینه های جانبی لمینت به مراتب پایین تر بوده بعلاوه پارکت های چوبی به علت اینکه هر چند سال یک بار نیاز به ساب و لاک دارند مشمول هزینه های بیشتری می شوند.

هزینه تمام شده پارکت بیشتر از لمینت می باشد

لمینت ها سریع تر نصب می شوند

از دیگر تفاوت این دو می توان به نحوه نصب اشاره کرد ، پارکت را با چسب مخصوص کف به اتاق می چسبانند و پس از خشک شدن چسب سطح روی آن را ساب و لاک می زنند اما لمینت ها به وسیله کلیک هایی که در چهارطرف هر تایل وجود دارند به همدیگر قفل شده و نیاز به چسب ندارند .

به همین دلیل سرعت نصب لمینت ها به مراتب بیشتر از پارکت می باشد بعلاوه بعد از نصب می توان بر روی آن راه رفت اما بعد از نصب پارکت حداقل 24 ساعت برای خشک شدن چسب نیاز است.

تفاوت پارکت و لمینت از نظر نحوه نصب

تفاوت پارکت و لمینت از نظر مقاومت در برابر آب و خط و خش

از دیگر تفاوت ها می توان به مقاومت آنها نسبت به آب اشاره کرد . پارکت چوبی نسبت به آب فوق العاده حساس بوده و در صورت تماس با آب سریعا دچار تورم می شود ( به اصطلاح باد می کند) ، اما لمینت ها به علت دارا بودن پارفین واکس بر روی کلیک ها مانع از نفوذ آب به هسته اصلی کار شده و تا چند ساعت می تواند آب را بدون اینکه به لمینیت آسیبی برساند بر روی سطح خود نگه دارد.

پارکت های چوبی در برخورد با اشیا نوک تیز حساس بوده و خش می افتد به همین دلیل پس از گذشت چند سال لازم است تا سطح آن مجددا ساب و لاک بخورد . درحالی که لمینت ها به علت وجود لایه های محافظ بر روی سطح آن نسبت به خط و خش مقاوم تر هستند .

بیشتر بدانیم : آیا لمینت ضد آب وجود دارد ؟

مقاومت لمینت نسبت به آب و خط و خش

تفاوت پارکت و لمینت در استفاده مجدد و حفظ محیط زیست

همانطور که می دانید اتاقی با کفپوش های زیبا باعث بالا رفتن زیبایی و ارزش خانه می شود. اما گاهی اوقات پیش می آید که پارکت و کفپوش را به دلیل تعمیر احتمالی به جهت نفوذ آب و یا هر چیز دیگر و یا تغییر از مکانی به مکان دیگر آن را باز کرده و مجددا نصب نماییم .

به همین دلیل مهم ترین مزیت لمینت نسبت به سایر کفپوش ها برای صاحب خانه ، امکان باز کردن این محصول و نصب دوباره آن ها در همان مکان یا مکانی دیگر می باشد.

اگر قصد جدا کردن لمینت ها را دارید ، باید هنگام باز کردن تایل ها مراقب شکسته نشدن کلیک ها باشد ، زیرا این شکستگی باعث می شود که در موقع نصب مجددا این تایل در تایل کناری به خوبی قفل نشود. به همین جهت بهتر است علاوه بر به خدمت گرفتن کارشناس و نصاب ماهر هنگام خرید جهت اطمینان بیشتر 1 الی 2 بسته اضافه خریداری کنید.

بنابراین آخرین تفاوت پارکت و لمینت می توان به این موضوع اشره کرد که لمینت ها به جهت قابلیت استفاده مجدد آسیب کمتری به محیط زیست می زنند

قابلیت نصب مجدد